Thursday, March 31, 2011

heron si budak itam....

hari ni aku terlebih rajin nak berblog bagai....
nak cerita pasal adik laki aku...
the only anak laki in my family....

beza umo dia dengan umo aku 3 tahun...
dia ni dulu manja ya amat....
dah darjah empat pun suruh mak aku dukung la....
bila nak tido, dia mesti suruh mak aku garu belakang dia....
mak aku pun garu la blakang dia...
kadang2 tu sampai mak aku pun terlelap....
tapi tu semua kejap je...
sebab masa umo dia 10 tahun, mak aku lahirkan adik aku (najwa..)
so heron ni dah tak boleh nak manja2 dah....

aku dengan heron ni memang rapat la...
kami dulu slalu main masak2...
heron kena jadi anak...aku jadi mak...kawan pompuan aku jadi bapak...
best2...

dulu..masa heron ni umo 6 tahun...(aku 9 tahun)
dia excdent..tulang peha kiri dia dah gerak ke tempat lain...
alahai..macam mna nak cite ni...
kira macam bila dia berdiri, kaki dia tak sama panjang la...
cite nye macam ni...

pagi tu, arwah atok aku suruh aku pi kedai, beli gandum ayam...
aku naik basikal...heron ni nak ikut...aku tak bagi dia ikut...
so, aku pi la dulu..
si heron ni naik basikal dia, dia follow aku...
bila tiba 1 tempat tu..
aku toleh blakang, aku tengok heron dah tak ada...
pas tu aku dengar suara orang mintak tolong...
aku patah balik...
aku tengok heron tercampak kat satu semak...
rim tayar basikal dia bengkok...
aku panggil orang kampung area situ, tolong angkat adik aku...
masa orang kampung tu angkat heron, dia cakap, kaki adik aku patah..sebab dia tengok kaki adik aku lembik semacam je...
ape lagi...meraung la aku sat2 tu jugak...
langsung tak beli gandum ayam...
orang kampung tu bawak adik aku pi rumah atok aku..
sebab masa tu mak abah aku kuar...
yang peliknye..heron langsung tak menangis...dia senyap je...

pas tu depa tipon abah suruh balik cepat...
mak menangis la tengok heron dok terbaring macam tu...
heron sepatah ape pun tak cakap..dia diam je...
so, kami bawak heron pi jumpa tukang urut yang mahir bab2 patah ni...
dia sentap kaki heron...
sebab nak bagi sama panjang balik...meraung la heronnye..sebab sakit..
pas tu bawak heron pi klinik...
DR cakap, nak kena simen...
mak tak bagi kaki heron kena simen...
aku tak tau kenapa....

mm...
setiap hari, tukang urut tu datang rumah aku...
dia cakap, InsyaAllah, genap 44 hari, adik aku boleh berjalan...
memang betul cakap dia...
cukup 44 hari adik aku boleh jalan....
masa heron patah kaki tu, dia kencing pun dalam botoi...
berak pun ada kerusi khas...kerusi duduk yang ada lubang
opah and atok yang buat...
sebab tak boleh nak menyangkung....
memang kesian la tengok adik aku....tak boleh nak gerak sana sini...

bila masuk darjah 1, mak aku pesan kat aku, kalau cikgu suruh adik masuk lumba lari, jangan bagi...sebab kaki dia baru nak pulih....
nasib baik adik aku tak tempang....
so skang ni jalan macam biasa la...

masuk form 1...(aku form 4)
adik aku ni dulu masa form 1, muka budak baik je...(macam nert je..)
tiba2, masa aku dalam kelas, adik aku ketuk pintu..
cakap nak jumpa aku...
pas tu aku tengok adik aku nangis....
aku tanya la kenapa?
heron: kawan abang sembur sprey kat baju abang....
aku pun panas hati la...
aku pi jumpa budak yang sprey cat kat baju adik aku tu...
aku tanya la dia, kenapa dia sprey cat kat baju adik aku...
dia cakap dia tak sengaja...sebab dia ingatkan botol sprey tu kosong...
mm...macam2...


heron ni biasakan diri dia abang..
even masa tu najwa tak lahir lagi...
bila mak aku panggil dia adik, dia marah mak aku pulak....
suruh panggil abang...
tapi aku tak biasa panggil dia abang..
aku panggil heron je...

dia ni suka buli najwa...
bila najwa duk diam, ada je benda yang dia nak menyakat..
kadang2 tu sampai nangis si budak najwa tu...

kenapa aku panggil dia budak itam??
haha..sebab antara kami ber3, dia ni yang kulit gelap sikit...
dia ikut kulit arwah atok...

skang ni dia dah umo 19 tahun...
degil memang tabiat dia la...
asyik nak beli baju je...bila tak muat, dia bagi aku...
haha..itu yang aku suka tu...
kalau dia tak ada baju nak pakai..
selamba je dia kebas baju aku...
tapi aku pun kadang2 kebas baju dia jugak...
sebab badan kami 1 saiz...

hari tu dia excdent lagi...
langgar dengan babi...
tu la...
mak dah pesan, jangan kuar malam...tapi dia ni degil...
kuar jugak...pas tu dia call...
heron: akak, suruh abah datang sini jap...abang jatuh moto ni....
tengok2,tulang jari anak tangan kiri dia patah...
badan luka2..retak tulang bahu...
isyh....
nasib baik tak kena marah dengan abah...
kena tahan kat wad hospital tping 1 hari...

dah la...
tak nak cite banyak2....
layan la pic si heron ni...(bukan nak promot adik ek...)

:: ni masa dia form 5


:: hee...sama tak muka kami....

:: wei..getik la....cam mengada je...

:: ni gambar masa knduri anak mak long aku

:: masa bday mak...



p/s: mohamad khairudin bin ahmad hesam....a.k.a heron...jangan marah ek...

No comments: