Wednesday, March 30, 2011

po-ly ga-mie

^^
dah lama rasa nak buat entry pasal polygmy ni..(madu)...
isu ni agak snstive bagi orang pompuan..
kalau yang laki msti tersenyum lebar kan kan kan...( huh..gatai...)

mm..
bagi aku setiap orang ada pndapat dan pandangan yang tersendiri tentang isu ni...

biasanya, kalau si laki tu madukan istri dia..
mesti orang akan salahkan isteri tua...
* isteri tua tak pandai layan suami la..
* isteri tua curang la...( er..biasanya cerai terus ni..)
* isteri tua tak pandai bergaya la...
* bla..bla..bla...

ada jugak yang salahkan isteri muda..
* pompuan gatai...laki orang pun nak ngorat la..
* pakai ubat guna2 la...
*bla..bla..bla..

ada jugak yang salahkan laki...
* gatai...tak cukup sorang...
*tak tau bersyukur la...
* bla..bla..bla..

tapi pada aku setiap polygamy tu....
mm..susah nak cakap la..
pada sapa yang tak kena, boleh la cakap...bersabar la..itu la ini la...
tapi pada yang dah kena....
madu memang manis...
tapi kalau dah terover boleh memudaratkan...

aku dah siap warning kat harris...
jangan cuba2 nak madukan aku ek..
kalau dia buat jugak...
cerai...aku tuntut fasak...
cerai lagi bagus dari terus tanggung dosa dok mengata laki dgn bini muda...

kadang2 tu...
bini tua punya la baik...cantik..pandai layan suami..pandai cari duit..
tapi still dimadukan ...
KENAPA??

mm..
*mungkin laki tu kesian kat pompuan2 yang tak berlaki..( sebab kan laki makin pupus..huh..klise)
*di guna2 kan...
*ikut nafsu...
* dan lain2 lagi...

aku..
aku tak kisah kalau laki2 kat luar sana nak madukan bini depa..( but not me!!)
asalkan..
* dia memang mampu...
*adil...-kalau bini muda dapat rumah baru..bini tua pun patut dapat...
*tak beza2kan kasih sayang..

ni tak...
*bini muda rumah baru (banglo)...yang tua dok rumah papan...
*bini muda dok rumah goyang kaki..yang tua dok pulun kerja cari duit...
*bini muda dapat nafkah...yang tua tak dapat sebab dah pandai cari duit...
*anak bini muda beli baju kat pasar raya...anak bini tua beli baju tepi jalan...
*giliran tak sama...walaupun giliran bini tua...tapi si laki still pergi rumah bini muda..
*bila bini muda ajak jalan2, laju je...bila bini tua..macam2 alasan...
*bla.bla..bla...
tapi ni yang biasa la...

tapi kalau laki tu kawin dua sebab bini tua tak pandai layan suami ke ape ke...
tak salah la..
sebab bini tua yang cari pasal...

tapi kalau bab guna2 ni...
sendiri tanggung dosa la..
kat dunia bukan lama pun..
esok2 bila dh dalam kubur, baru tau langit tu tinggi ke rendah...

case 1: orang kampung aku...
laki kawin 2..
tapi..dia langsung tak pernah balik rumah bini muda...
asyik rumah bini tua je..
nafkah pun dia tak bagi kat bini muda...
memang langsung tak adil la...
pelik jugak aku...
dah tau tak suka bini muda, yang pi kawin tu buat apa??
nasib baik dapat sorang anak dengan bini muda...
dia just jenguk tengok muka kejap2 je kat rumah bini muda...
mm..
laki ni dah meninggal pun...
masa dia meninggal, lidah dia terkeluar...
nauzubillahi minzalik....

case 2: pun orang kampung aku...
laki kawin 2 jugak..
memang 100% tak adil..
asyik2 bini muda je..
bini muda duk rumah banglo..yang tua rumah kampung biasa..
yang muda tak keje..makan asyik beli..sebab tak tau masak..
yang tua kena keje...
suami dah lama tak bagi nafkah kat yang tua..
bila anak bini muda sakit..kelam kabut bawak pi klinik..
bila anak bini tua sakit...makan je ubat yang ada dalam peti ais...
anak bini muda pakai pkaian yang branded..
yang tua...beli kat kedai tepi jalan je...
huh...
banyak lagi...
malas nak taip...


aku bukan nak mengaibkan mana2 pihak..
tapi tolong la....
kalau dah pandai memadukan bini tu..
tolong2 la adil..
esok bila akhirat..nak jawab ape?
mana ada jawapan ABC...

kalau nak memadukan bini...
ikut la ape yang di ajar dalam Islam..
baru hidup aman...
tak ada gaduh2...
smooth je.......





p/s: bersyukur dengan apa yang ada........

No comments: