Wednesday, April 6, 2011

dia budak perempuan...

ASSALAMUALAIKUM.....

baru lepas send softcopy thesis kat supervisor....
harap2 tak ada correction lagi...
boleh mampus aye kalau dok asyik buat correction je...
due date lagi 2 hari...


dah la..
lupakan sementara bab2 thesis ni...

dia budak pompuan...
sape?


mestilah adik pompuan aku....
nurul aina najwa bt ahmad hesam...
9 tahun..tapi macam budak 6 tahun...
manja teramat amat....

aku nak cite 1 benda ni je...
kami panggil dia adik, najwa, dan wa...
tapi, kadang2, kami sekeluarga suka panggil dia dengan nama...........














muhammad najwa...........













kenapa ek???


entah la...

mak aku slalu jugak panggil adik aku, muhammad najwa...
bapak aku pun sama...
aku pun..hehe...


tak ape kan....



sebab makna muhammad tu kan yang terpuji....







so, tak salahkan....

dia ni memang degil...
mak aku cakap, dalam banyak2 anak dia, najwa la paling degil..kuat melawan...+ malas...


tapi dia ni pandai...

umor 7 tahun dah boleh baca al-Quran....
dia tak baca muqadam pun...
dari iqra' terus naik Quran...


23 hb 4 ni dia ada pertandingan tilawah Al-Quran....
caya lah...
aku dulu darjah 5 baru masuk pertandingan Tilawah...
tu pun kalah...


dia ni kuat lari kalau nak dibandingkan dengan kawan2 dia..
sebab dia masuk lumba lari dapat no 1...
aku tak kuat lari...
asyik kalah je...




pas tu dia ni pandai bahasa arab...
subjek lain ok ok la...
exam dia dapat no 2..

kalau kami kuar berjalan..
dia mesti nak mintak sesuatu...
kalau tak dapat, sat2 tu jugak dia tarik muka + nangis...
huh..very mengada2...

::see...kan aku dah cakap...ni masa brtday mak...dia nak beli buku cerita...mak aku cakap, nanti la dulu...sat g kita beli la...dia tak nak dengar....pas tu terus nagis...cengeng bangat....




bila kat sekolah, dia suka beli pemadam...
mak aku sampai cakap nak rebus pemadam tu bagi dia minum..baru tau...


pas tu, dia ni suka beli barang yang cikgu dia jual...
ada sekali tu, dia pandai2 je berhutang kismis kat cikgu...
pas tu bila balik rumah, dia boleh cakap kat mak aku...
"mak, adik beli kismis.hutang kat cikgu. nanti mak bayar ek..."


pas tu dia main kutu kat sek..
mak aku pulak yang kena bayar..
banyak cantik...
aku dulu main kutu bayar sendiri ok...


dia ni giler pink...
banyak barang2 dia warna pink...
kalau boleh semua nak pink..
huh...tak berkenan aku...
sikit2 dah le...

dia ni pakai spec jugak..
ada masalah silau..
tengok tv pun dekat...hisyy...

pantang mak aku gerak..msti nak ikut...
dia ada masalah kulit...
kalau kena gigit nyamuk je, terus kudis2...

dia takut dengan abah aku...
sebab abah aku garang sikit...

kadang2 dia jugak suka cari pasal dengan aku + heron...
dulu dia suka (hantu) 100 plus...
tapi sejak dia demam teruk, terus dah kurang minum 100 plus..
sebab kami tipu dia...
adik selalu minum 100 plus, tu yang demam tu...

haha...
untuk kebaikan dia jugak...
tak elok asyik minum air bergas...
last2 minum vitagen...


dia peneman setia mak aku kalau aku dengan heron tak ada kat rumah...




:: ni gambar latest...masa kenduri cousin..



p/s: kami sayang dia...walaupun dia ni nakal....

Tuesday, April 5, 2011

lena AF9..

ni entry lapuk...
sebab kat kg tak ada line intenet....

entah hari ape entah aku tengok siaran langsung konsert tirai pembukaan AF 9...

aku sebenarnye bukan la kaki AF sangat....
maklum la.....
dulu rumah tak ada astro....

so...


dari ape yang aku tengok....
dalam banyak2 peserta AF9, yang paling best ialah Lena...
suara dia memang mantap la....
yang lain tu cam alakadar je....




oppss.....



jangan marah ek....



ni pendapat peribadi cek....

Monday, April 4, 2011

sambal belacan cik ain...


tadi.......
before lunch with my family....
aku belajar buat sambal belacan dengan mak...

see.......


teruk tak teruknya aku....

amo dah 22 baru nak blajar buat sambal belacan........



tak ape tak ape....


yang penting semangat nak belajar tu ada.......(kan kan kan...)



la...
senang je..
ingatkan susah...

ni gambar sambal belacan aku....
pedas sikit sebab pakai cabai burung...



:: gambar kabur sikit....sebab ni kamera fon....

:: serius selera giler makan tengah hari tadi...
1. tempe goreng
2. gulai pisang (opah bagi)
3. ikan keli goreng..rangup hoho...
4. sup sayur campur
5. sambal belacan
6. ulam paku rawan...


fuhh...mantap.........



p/s: nak makan sedap2 kena balik kg...

kome..aku makan durian...

ni cerita semalam....
semalam pukul 3 pm aku ada mesyuarat...
mesyuarat ape???
puteri umno...haha....
tak la active mana pun...
sekadar datang mesyuarat tu ok la kan....

so, pukul 5 aku habis meting...
balik rumah, baru nak landing2 tengok tv, mak aku ajak pi cari durian kat bukit gantang...
adoi...malasnye...
setelah dipaksa oleh mak, aku pun pergi la...
kami kuar bertiga je...
sebab abah aku tak ada..dia kuar entah kemana..
najwa pi rumah kawan dia..ada sambut brday anak sedara kawan dia...

tiba je dekat simpang bukit gantang...
aku tengok ramai betul orang duk berkumpul...
nak beli durian...
so..
mak aku pun beli la durian...





ni je yang sempat aku tgkap...
mak aku beli banyak sebenarnye...
tau harga dia berapa????


RM110.....

diskaun RM10

so...


kami beli RM100....


isi dia ok la jugak...


aku tak sempat nak ambik gambar isi dia...'
sebab dah excited makan durian...
mak aku beli rambutan jugak...

aku makan skali je..
banyak2 aku tak suka...
tapi bapak aku hantu durian....
serius...



pagi tadi mak aku buat cokodok durian...

p/s: aku bengong seketika...

Thursday, March 31, 2011

heron si budak itam....

hari ni aku terlebih rajin nak berblog bagai....
nak cerita pasal adik laki aku...
the only anak laki in my family....

beza umo dia dengan umo aku 3 tahun...
dia ni dulu manja ya amat....
dah darjah empat pun suruh mak aku dukung la....
bila nak tido, dia mesti suruh mak aku garu belakang dia....
mak aku pun garu la blakang dia...
kadang2 tu sampai mak aku pun terlelap....
tapi tu semua kejap je...
sebab masa umo dia 10 tahun, mak aku lahirkan adik aku (najwa..)
so heron ni dah tak boleh nak manja2 dah....

aku dengan heron ni memang rapat la...
kami dulu slalu main masak2...
heron kena jadi anak...aku jadi mak...kawan pompuan aku jadi bapak...
best2...

dulu..masa heron ni umo 6 tahun...(aku 9 tahun)
dia excdent..tulang peha kiri dia dah gerak ke tempat lain...
alahai..macam mna nak cite ni...
kira macam bila dia berdiri, kaki dia tak sama panjang la...
cite nye macam ni...

pagi tu, arwah atok aku suruh aku pi kedai, beli gandum ayam...
aku naik basikal...heron ni nak ikut...aku tak bagi dia ikut...
so, aku pi la dulu..
si heron ni naik basikal dia, dia follow aku...
bila tiba 1 tempat tu..
aku toleh blakang, aku tengok heron dah tak ada...
pas tu aku dengar suara orang mintak tolong...
aku patah balik...
aku tengok heron tercampak kat satu semak...
rim tayar basikal dia bengkok...
aku panggil orang kampung area situ, tolong angkat adik aku...
masa orang kampung tu angkat heron, dia cakap, kaki adik aku patah..sebab dia tengok kaki adik aku lembik semacam je...
ape lagi...meraung la aku sat2 tu jugak...
langsung tak beli gandum ayam...
orang kampung tu bawak adik aku pi rumah atok aku..
sebab masa tu mak abah aku kuar...
yang peliknye..heron langsung tak menangis...dia senyap je...

pas tu depa tipon abah suruh balik cepat...
mak menangis la tengok heron dok terbaring macam tu...
heron sepatah ape pun tak cakap..dia diam je...
so, kami bawak heron pi jumpa tukang urut yang mahir bab2 patah ni...
dia sentap kaki heron...
sebab nak bagi sama panjang balik...meraung la heronnye..sebab sakit..
pas tu bawak heron pi klinik...
DR cakap, nak kena simen...
mak tak bagi kaki heron kena simen...
aku tak tau kenapa....

mm...
setiap hari, tukang urut tu datang rumah aku...
dia cakap, InsyaAllah, genap 44 hari, adik aku boleh berjalan...
memang betul cakap dia...
cukup 44 hari adik aku boleh jalan....
masa heron patah kaki tu, dia kencing pun dalam botoi...
berak pun ada kerusi khas...kerusi duduk yang ada lubang
opah and atok yang buat...
sebab tak boleh nak menyangkung....
memang kesian la tengok adik aku....tak boleh nak gerak sana sini...

bila masuk darjah 1, mak aku pesan kat aku, kalau cikgu suruh adik masuk lumba lari, jangan bagi...sebab kaki dia baru nak pulih....
nasib baik adik aku tak tempang....
so skang ni jalan macam biasa la...

masuk form 1...(aku form 4)
adik aku ni dulu masa form 1, muka budak baik je...(macam nert je..)
tiba2, masa aku dalam kelas, adik aku ketuk pintu..
cakap nak jumpa aku...
pas tu aku tengok adik aku nangis....
aku tanya la kenapa?
heron: kawan abang sembur sprey kat baju abang....
aku pun panas hati la...
aku pi jumpa budak yang sprey cat kat baju adik aku tu...
aku tanya la dia, kenapa dia sprey cat kat baju adik aku...
dia cakap dia tak sengaja...sebab dia ingatkan botol sprey tu kosong...
mm...macam2...


heron ni biasakan diri dia abang..
even masa tu najwa tak lahir lagi...
bila mak aku panggil dia adik, dia marah mak aku pulak....
suruh panggil abang...
tapi aku tak biasa panggil dia abang..
aku panggil heron je...

dia ni suka buli najwa...
bila najwa duk diam, ada je benda yang dia nak menyakat..
kadang2 tu sampai nangis si budak najwa tu...

kenapa aku panggil dia budak itam??
haha..sebab antara kami ber3, dia ni yang kulit gelap sikit...
dia ikut kulit arwah atok...

skang ni dia dah umo 19 tahun...
degil memang tabiat dia la...
asyik nak beli baju je...bila tak muat, dia bagi aku...
haha..itu yang aku suka tu...
kalau dia tak ada baju nak pakai..
selamba je dia kebas baju aku...
tapi aku pun kadang2 kebas baju dia jugak...
sebab badan kami 1 saiz...

hari tu dia excdent lagi...
langgar dengan babi...
tu la...
mak dah pesan, jangan kuar malam...tapi dia ni degil...
kuar jugak...pas tu dia call...
heron: akak, suruh abah datang sini jap...abang jatuh moto ni....
tengok2,tulang jari anak tangan kiri dia patah...
badan luka2..retak tulang bahu...
isyh....
nasib baik tak kena marah dengan abah...
kena tahan kat wad hospital tping 1 hari...

dah la...
tak nak cite banyak2....
layan la pic si heron ni...(bukan nak promot adik ek...)

:: ni masa dia form 5


:: hee...sama tak muka kami....

:: wei..getik la....cam mengada je...

:: ni gambar masa knduri anak mak long aku

:: masa bday mak...



p/s: mohamad khairudin bin ahmad hesam....a.k.a heron...jangan marah ek...

aku lemah bila...

ASSALAMUALAIKUM.....^^^

wish you all have a nice day....

tajuk entry hari ni macam yang aku tulis kat atas la...

mm...aku lemah bila...

1. tengok mak aku nangis....

huisyy...ni memang pantang aku.....
nak2 kalau mak aku nangis disebabkan aku....(jahat sungguh aku..)
aku tak boleh tengok mak aku nangis....
otomatik aku pun nangis...(anak mak la katakan...hehe..)
aku ingat lagi...
dulu masa aku umo 12 tahun...
aku dapat result UPSR 3A 2B..(aku memang bodo kan kan kan...)
so..ape lagi..nangis la mak aku..
sebab mak aku harap aku dapat lebih baik..
ye la..
dulu mak aku keje kat kebun sayo..(orang cina punya..)
letih2 mak aku balik keje, dah kena hantar aku pi tusyen BI...
tengok2 bila exam, BI dapat B..
tu yang mak aku sedih tu...
aku pi je tusyen..dapat 3A je..
sedih ooo...
so..bila aku naik form 3, aku tak pi tusyen pun...
blajar sndiri...
anak sulung..bila tak tau nak tanya sape??
terkedek2 aku blajo sndiri...
emm.tapi bila result PMR, mak aku senyum...
hehe...suka aku..
PMR??
RAHSIA...(sat g orang cakap aku riak bin bongkak pulak..)

lagi satu...
aku pernah buat mak aku nangis sebab perangai aku...
kalau tak silap aku masa aku form 1 or form2...(tak brapa ingat sangat..)
aku ni dulu degil ya amat...
malas...
suka menjawab cakap mak...
melawan no: 1...
mak aku nangis sampai kuar dari rumah...
gelabah gila aku....
pas tu aku dok tipon sana sini cari mak aku....
huuu..nasib baik mak balik rumah lagi..
kalau tak....

lagi satu....
aku ni kadang2 marah kat orang lain, orang lain yang kena tempias...
entah macam mna..
masa tu aku nak balik dari u...
sebab cuti sem..
dah paket barang sume, mak aku datang ambik dengan harris....
malam tu aku memang tension ya amat la....(tak leh cite pasal ape..)
aku tertengking mak aku...
ape lagi..
sat2 tu jugak mak aku nangis...
huisyy...
aku nangis2 mintak maaf kat mak aku....
mak aku mulanya tak nak maafkan aku....
aku nangis macam orang gila semata2 nak mak aku maafkan aku....
aku nangis depan harris, heron and najwa...
aahh..lantak la korang tengok aku nangis....
pas tu mak aku maafkan aku...
mak aku cakap: len kali jangan buat lagi...
aku: ye mak..ain janji tak buat dah...

ni latest...
tapi ni mak aku tak nangis...
aku pulak yang sebak dibuatnye...
kan aku balik rumah minggu lepas...
aku ngan mak aku memang suka sembang..
kadang2 sampai pukul 2 3 pagi baru tido...(mak aku tido lambat bila semua anak2 dia ada kat rumah je..)
pas tu..
aku cakap la kat mak aku...
sebelum ain kawin ni...
ain ingat nak bagi rumah kita cantik dulu...
pas tu mak aku boleh pulak bukak cerita...
yang mak aku pernah baca diari aku masa dulu2...
biasala...
nama pun diari...
so, macam2 la aku tulis...
pas tu mak aku cakap...
mak: "bila mak baca diari tu, mak nangis...."
ha??
aku: mak baca diari ain???
mak: ye la...bila kamu pergi je sekolah...mak cek semua barang....
huyoo....
actually macam2 yang aku tulis kat diari tu...
nak bawak mak pi jalan2 la....
nak beli rumah untuk mak la...
tu pasal mak aku nangis...
terharu kot......
mak...ain akan buat semua tu...
tapi pelan2 ok...
dalam proses mintak keje ni..
hari tu dah dapat pi temuduga, tak boleh pi la pulak....

2. bila adik2 aku sakit atau pun nangis

ha..ni pun aku tak boleh sebenarnye..
dulu masa aku 9 tahun..adik laki aku (heron 6 tahun)..
dia excdent...
kena langgar dengan moto..
habis patah kaki kiri dia...
apa lagi..
meraung macam orang gila la aku...
err..nanti2 la aku cerita cam mana adik aku boleh excdent....

aku tak boleh jugak bila aku tengok najwa nangis sebab kena pukul dengan abah....
aku pulak yang nak nangis bila tengok dia nangis....

3. bila kena marah depan orang ramai...

ha..ni memang aku tak boleh...
dulu aku kena marah dengan opah aku...
kebetulan..sebelah rumah opah aku tu ada nak buat kenduri...
so ramai la sedara mara dia datang..
depa semua dengar opah aku marah aku...
malu wei...
sudahnye...esok aku tak pi knduri tu....
puas mak long aku tipon ajak aku...
tak mau...aku merajuk...

mm..stakat ni je la...
kalau panjang2 nanti bosan pulak....

p/s: jangan jadi degil macam aku.....

Wednesday, March 30, 2011

po-ly ga-mie

^^
dah lama rasa nak buat entry pasal polygmy ni..(madu)...
isu ni agak snstive bagi orang pompuan..
kalau yang laki msti tersenyum lebar kan kan kan...( huh..gatai...)

mm..
bagi aku setiap orang ada pndapat dan pandangan yang tersendiri tentang isu ni...

biasanya, kalau si laki tu madukan istri dia..
mesti orang akan salahkan isteri tua...
* isteri tua tak pandai layan suami la..
* isteri tua curang la...( er..biasanya cerai terus ni..)
* isteri tua tak pandai bergaya la...
* bla..bla..bla...

ada jugak yang salahkan isteri muda..
* pompuan gatai...laki orang pun nak ngorat la..
* pakai ubat guna2 la...
*bla..bla..bla..

ada jugak yang salahkan laki...
* gatai...tak cukup sorang...
*tak tau bersyukur la...
* bla..bla..bla..

tapi pada aku setiap polygamy tu....
mm..susah nak cakap la..
pada sapa yang tak kena, boleh la cakap...bersabar la..itu la ini la...
tapi pada yang dah kena....
madu memang manis...
tapi kalau dah terover boleh memudaratkan...

aku dah siap warning kat harris...
jangan cuba2 nak madukan aku ek..
kalau dia buat jugak...
cerai...aku tuntut fasak...
cerai lagi bagus dari terus tanggung dosa dok mengata laki dgn bini muda...

kadang2 tu...
bini tua punya la baik...cantik..pandai layan suami..pandai cari duit..
tapi still dimadukan ...
KENAPA??

mm..
*mungkin laki tu kesian kat pompuan2 yang tak berlaki..( sebab kan laki makin pupus..huh..klise)
*di guna2 kan...
*ikut nafsu...
* dan lain2 lagi...

aku..
aku tak kisah kalau laki2 kat luar sana nak madukan bini depa..( but not me!!)
asalkan..
* dia memang mampu...
*adil...-kalau bini muda dapat rumah baru..bini tua pun patut dapat...
*tak beza2kan kasih sayang..

ni tak...
*bini muda rumah baru (banglo)...yang tua dok rumah papan...
*bini muda dok rumah goyang kaki..yang tua dok pulun kerja cari duit...
*bini muda dapat nafkah...yang tua tak dapat sebab dah pandai cari duit...
*anak bini muda beli baju kat pasar raya...anak bini tua beli baju tepi jalan...
*giliran tak sama...walaupun giliran bini tua...tapi si laki still pergi rumah bini muda..
*bila bini muda ajak jalan2, laju je...bila bini tua..macam2 alasan...
*bla.bla..bla...
tapi ni yang biasa la...

tapi kalau laki tu kawin dua sebab bini tua tak pandai layan suami ke ape ke...
tak salah la..
sebab bini tua yang cari pasal...

tapi kalau bab guna2 ni...
sendiri tanggung dosa la..
kat dunia bukan lama pun..
esok2 bila dh dalam kubur, baru tau langit tu tinggi ke rendah...

case 1: orang kampung aku...
laki kawin 2..
tapi..dia langsung tak pernah balik rumah bini muda...
asyik rumah bini tua je..
nafkah pun dia tak bagi kat bini muda...
memang langsung tak adil la...
pelik jugak aku...
dah tau tak suka bini muda, yang pi kawin tu buat apa??
nasib baik dapat sorang anak dengan bini muda...
dia just jenguk tengok muka kejap2 je kat rumah bini muda...
mm..
laki ni dah meninggal pun...
masa dia meninggal, lidah dia terkeluar...
nauzubillahi minzalik....

case 2: pun orang kampung aku...
laki kawin 2 jugak..
memang 100% tak adil..
asyik2 bini muda je..
bini muda duk rumah banglo..yang tua rumah kampung biasa..
yang muda tak keje..makan asyik beli..sebab tak tau masak..
yang tua kena keje...
suami dah lama tak bagi nafkah kat yang tua..
bila anak bini muda sakit..kelam kabut bawak pi klinik..
bila anak bini tua sakit...makan je ubat yang ada dalam peti ais...
anak bini muda pakai pkaian yang branded..
yang tua...beli kat kedai tepi jalan je...
huh...
banyak lagi...
malas nak taip...


aku bukan nak mengaibkan mana2 pihak..
tapi tolong la....
kalau dah pandai memadukan bini tu..
tolong2 la adil..
esok bila akhirat..nak jawab ape?
mana ada jawapan ABC...

kalau nak memadukan bini...
ikut la ape yang di ajar dalam Islam..
baru hidup aman...
tak ada gaduh2...
smooth je.......





p/s: bersyukur dengan apa yang ada........