Friday, January 28, 2011

sedikit kecewa=(


ASSALAMUALAIKUM....

hari ni aku rasa sedikit kecewa...(banyak sebenarnya...)
tau kenapa??
let me story one-by-one...
tadi, lebih kurang dalam pukul 3, aku pergi library...

renew buku...

selepas tu aku pun pergi la school of educational studies..


kenapa aku pi school ni??
sebab, aku nak further study untuk master...
so, aku plan nak ambik master in education (science)..
tiba je kat kaunter pertanyaan, aku pun tnya la...(nama pun kaunter pertanyaan, so mmg untuk tanya la...)
kerani tu cakap, kalau nak ambik master in education, kena ada pengalaman mengajar at least 2 years...

WHAT????

punah harapan aku...
aku dah tengok semua program coursework...
semuanya tak menarik...
yang menarik dekat bahagian research...

RESEARCH??

tak nak la...
lambat nak habis...
lagi pun aku nak buat yang part time je...
sebab lepas grad ni aku nak keje dulu...
pas tu nak kawen..(gatai je bunyinye..)
so program untuk coursework yang lain semuanya tak menarik...
dekat upm ada master in environment...(tak minat)
kat uitm ada master in plantation industry management..(tak minat jugak)
open university ada master of environment science management (tak minat le)
ukm, uia, um, upsi punya website tak boleh bukak....(busy kot)

so

nak ambik course apa ni?
aku nak sambung master=(....
aku tak nak buat reseach sebab aku tak nak lagi terdedah dengan chemical ni...
segala UV, liquid nitrogen sume aku tak nak...
bahaya...
boleh sebabkan kanser...
cukup2 la dengan FYP ni....

any idea???

:: ya Allah, kau permudahkan urusanku...


Thursday, January 27, 2011

adakah anda rasa kawan anda suka berkawan dengan anda???

ASSALAMUALAIKUM.....

mm..nak tulis pasal tajuk kat atas....
adakah kawan2 aku semua suka berkawan dengan aku??
adakah mereka rasa sunyi bila aku tak ada??
adakah mereka rasa tak cukup lengkap bila aku tak ada?
adakah mereka sayang kat aku??
adakah mereka care about aku??

ATAU.....

mungkin mereka tak rasa apa2 pun bila aku tak ada...
mereka tak kisah pun...
mereka tak sunyi pun....
mereka happy je...

mmm....

kalau betul la macam yang kat atas tu....
kesian aku....
aku tak ada kawan rapat la maknanya....
susah senang tak dapat kongsi dengan kawan....
habis tu nak kongsi dengan sapa??

erm....

entah...
tak tau....
kongsi masalah dengan mak, abang dan heron kot....

tapi....

betul ke aku langsung tak ada kawan yang yang rasa sunyi bila aku tak ada???
aku nak juga jadi macam orang lain....
bila mereka ada masalah, mereka cari aku....
aku dengar masalah mereka...
aku bagi pendapat walaupun kadang2 tak boleh pakai langsung...


aku rasa...

entah..no komen...
biasa je...
sebab memang macam tu kot...
aku bukan teman yang baik kot...
aku bukan sekepala dengan depa kot...
kot kot kot...

Monday, January 24, 2011

keserabutan....

serabut...hanya perkataan ini sahaja yang boleh menggambarkan bagaimana keadaan aku sekarang....
tinggal lagi beberapa bulan untuk aku menamatkan pengajian...
tapi, dalam menghampiri tempoh sedemikian, bermacam2 jenis dugaan yang harus aku tempuh...
hari ini, aku kecewa sangat....
selepas habis kelas pukul 9, aku pergi ke lab...
niat di hati untuk sambung kerja2 experiment...
kaki ku pantas menuju ke lab histology...
tak jauh dari lab yang selalu aku buat kerja...
tiba je di lab histology, miss santhini cakap, aku kena tunda experiment aku hari lain, sebab hari ni dah ada orang booking...
aku tunda experiment aku pada hari rabu....
kaki ku melangkah ke bilik culture...suhunya 25+/-2 darjah...
aku terus pandang kotak kecik di rak culture...aku buka..aduhh....
aku kecewa, culture aku contaminate dengan fungi...
dengan berat hati, aku terpaksa campakkan plate2 yang dah contaminate tu dalam tong sampah...
masa tu, dalam fikiran aku, aku cuma rasa aku terpaksa repeat lagi experiment tu....
mata aku terpandang lagi pada satu sudut...
botol kecik 250ml yang mengandungi "unloading solution" ada benda putih yang terapung2 di dalamnya...
rupa2nya, contaminate lagi...
aku buat semula solution tu....
selepas tu, aku nak buat media ( liquid or semi solid to support growth of microorganisms or cells, or small plants)...
faham??
kalau deal dengan plant, media ni macam pengganti tanah la, sebab kita grow plant tu dalam lab (in vitro)...
experiment aku deal dengan orchid...
vanda keseem delight`s orchid...( amacam? sedap tak nama orchid aku?)
media untuk orchid ni kena letak air kelapa(nyok) dan tomatao...
so, bila nak dapatkan air kelapa, mesti la kena belah kelapa...
betul???
nak belah kelapa, mesti la ada pisau ( sebab dalam lab tak ada parang, golok, dan sewaktu dengannya)...
jeng3...
pisau boleh pulak hilang dalam lab...
puas mata aku ni melilau dalam lab, semata2 nak cari pisau...
hampa lagi...
tak jumpa...
disebabkan kelas aku pagi tadi start pukul 8am, so aku tak breakfast...
tak sempat...
bila aku tengok jam (kat henfon), jam dah pukul 2pm...
badan aku lemah sangat2 sebab letih buat kerja kat lab....
aku dengan harapan yang menggunung, pergi la kafe dekat fajar harapan...
bila aku sampai je, mak ai...
banyak nya pasir...
habuk...
cafe tengah buat renovate la.....
harapan yang tinggal harapan....
perut aku cuma ada air masak je...
tu pun nasib baik aku bawak air....
aku naik tingkat 4 blok perempuan fajar harapan...
lenguhnya kaki, tuhan saja yang tahu...
ya Allah, kau permudahkanlah urusan hambamu ini.....
lepas aku solat zohor, aku pun pergi kelas pukul 3pm...
habis je kelas, aku terus cabut...
aku sampai je cafe desa aku, aku terus beli makanan...
nasi kerabu + teh ais...
balik bilik, basuh tangan, baca doa, terus makan...
sambil tengok cerita "damping malam"
seram jugak....
dah habis.....

Wednesday, January 19, 2011

rindu atok...

tak tau nak buat entry pasal ape....so, aku nak cerita pasal kenangan arwah atok aku...ahmad bin hashim...

tok, ain rindu kat atok...ain nak sangat jumpa tok...ain ingat semua kenangan dengan tok...
tok orangnya tinggi...malah lebih tinggi dari abah...sebab tu ramai cucu2 tok semua tinggi2 belaka...ain, heron(adik aku), abang azron dan kak elly...kami je cucu2 tok yang tinggi2..yang lain sedang2 sebab ikut opah...opah rendah je..lebih rendah dari dada tok...
ain ingat lagi masa tok marah kat abah sebab abah buat hal...semua kejadian malam tu semua ain ingat...tok, ain ingat lagi semua lawak2 yang tok buat....ain rindu nak dengar lawak2 tok...
bila waktu petang, tok slalu keluar ke pekan...bila balik rumah, tok selalu beli mee bandung...
mee tu bukan opah yang makan, tapi ain yang makan...
tok selalu belanja kami makan...bab2 makan, tok tak pernah berkira...
ain ingat lagi, dulu, masa ain dapat tawaran masuk matrik, tok buat kenduri doa selamat...
tok selalu datang lawat ain kat matrik (kolej mara kuala nerang)...
banyak kali tok datang dengan abah, mak dan opah...ain ingat lagi masa ain mintak duit RM100 kat tok..."tok,,nak duit.." pas tu tok cakap.."nak duit nak buat apa?"...."nak bayar duit spec mata..mata ain dah rabun.."...."nak berapa?"...."nak seratus.."..."bayaknye...."...tok tak berkira pon...tok bagi jugak kat aku...
ain ingat lagi..tok selalu beli kaju kat najwa (adik aku), walau pun baju tu murah....
tok..ain ingat lagi..dulu, masa tok sakit mata..kena kayap kat mata...
mata tok merah sangat2..tok baring je kat depan tv...kesian kat tok..
pas tu, tok ada selaput lendir kat mata..
abah bawak tok buat operation kat taiping...
bila tok balik rumah, tok pakai spec mata hitam...
tok...masa ain masuk maatrix, tok jatuh sakit....
tok tiba2 je penat...tok masuk hospital...
bila tok dh sihat, doktor suruh balik rumah...
masa cuti, ain balik kg, sebab nak tengok tok...
ain pergi rumah tok, ain tengok tok terbaring je...sedih sangat2 bila tengok keadaan tok...tak tau kenapa masa tu ain langsung tak salam dengan tok...masa tu tok tak banyak bercakap pun...
rupa2nya, itu kali terakhir ain tengok tok...
masa ain kat matrik, mak call, lepas mgrib...mak cakap, "ain, kena banyak bersabar...tok dah tak ada lagi..."
masa tu tuhan saje yang tau...aku terus menangis...tok...jangan pergi...aku baca yasin sedekah kat tok..air mata aku dah banyak jatuh kat yasin tu...
abah tak bagi aku balik, sebab jauh...tapi aku nak balik jugak...ain nak jumpa tok..
aku terus jumpa warden asrama..tcer madiana..aku cakap aku nak balik malam ni jugak..
harris datang ambik aku...pukul 12 tengah malam baru dia tiba kat matrix...
sepanjang perjalanan tu aku menangis je...aku tak tau nak buat apa...
aku smpai kat kg pukul 4 pagi...
bila aku masuk rumah tok, aku nampak semua orang tengah nangis...aku nampak opah baring tepi jenzah tok...aku terus peluk opah..opah nangis lagi...mata opah dah bengkak...
aku ambik wuduk..aku baca yasin kat tok...aku tak dapat tahan air mata aku dari terus mengalir...akhirnya, opah terlelap di tepi arwah atok...aku pandang je muka atok...tok...
ain menyesal sangat sebab tak salam dengan tok ari tu....
esok pagi, ramai orang kg datang ziarah...aku pergi kat tepi tok..aku baca yasin...opah betul2 lemah...suami yang disayangi pergi buat selama.lamanya..
aku nampak adik2 arwah tok angkat jenazah tok untuk mandi...bila penghabisan, tok imam panggil semua ahli keluarga untuk jirusan terakhir...aku jirus tok mandi...aku jirus pelan2..sebab aku tak nak tok sakit...tok nampak macam tidur je...
aku tengok mereka kafankan tok...aku cium tok...muka tok sejuk dan wangi je...tok...
aku iringi tok ke tanah perkuburan...
tok..ain rindu kat tok...kesian kat tok, tak sempat nak buat haji dengan opah...opah buat haji sorang2...opah buat upah haji untuk tok...bila tok tak ada, opah asyik menangis je...
tok tak sempat nak lihat muka aina...cucu tok yang paling kecik..sebab masa tok meninggal, mak cik tengah mengandung...
dah lama ain tak pergi kubur tok..kali terkahir ain pergi dengan heron...ain ingat lagi, heron masa tu baca yasin laju sangat...sebab takut duduk lama2 kat kubur...
tok tak sempat nak tengok cucu tok kawin...
tok, abang azron dah kawin dah...dia kawin dengan kak isma, tahun lepas..ain tak ingat tarikhnya..
bulan 2 ni, kak no pulak nak kawin tok...
tok, moto tok yang dulu tu, heron pakai..dia bawak pergi poly dia...opah tak bagi jual, sebab opah cakap, tu kenangan tok...bila ain masuk rumah tok, ain mesti pandang gambar tok...ain rindu kat tok...ain dah banyak kali mimpi tok..tapi ain tak tau la mimpi tu betul atau mainan tidur...
apa2 pun, ain puas sebab ain dapat jugak tengok muka tok...
dah dekat 3 tahun tok pergi...
tapi ain tetap tak akan lupakan tok...
tok, ain dapat masuk usm...tok tak sempat nak tengok ain masuk u...ain sedih sangat2...sebab, kalau tok sempat tengok ain masuk u, mesti tok datang lawat ain kat sini kan...
tok..bulan 5 ni ain grad...tok tak sempat nak tengok ain dapat ijazah...
tok...ain rindu kat tok....

cucumu..AIN..

Sunday, January 2, 2011

akibat OvEr confident



mak: akak, mak ada beli sardin. ada kat dapur..akak masak la..

kakak: ok mak...akak masak sardin memang sedap....

mak: emm...ye la tu...

kakak: betul la mak...akak memang pandai masak sardin...



adik: akak, adik lapar la...adik nak makan nasi...

kakak: adik makan roti dulu...akak masak sardin jap...akak masak sardin sedap...kuah dia siap boleh hirup2 lagi..

adik: aa..akak masak sardin sedap...


kakak: adik, adik, mai sini....cuba rasa sardin akak ni...

adik: mmm...sedap la...

kakak: ha..kan akak dah cakap, akak masak sardin memang sedap....

adik: nak kuah lagi...

kakak: adik, ambik pinggan, gelas...panggil mak...jom kita makan...

adik: ok...mak, oo mak... jom makan..akak dah siap masak...

mak: ye. mak datang...


kakak: mak, cuba mak rasa sardin yang akak masak ni...sedap tak?

mak: akak masak sardin apa ni?

kakak: kenapa mak? tak sedap ke?

mak: tak sedap langsung. rasa cam apa je...

adik: hahaha....tu la...

mak: akak ada letak cabai tak tadi?

kakak: opss....lupa la mak...akak langsung tak ingat....

mak: akak ada letak aji na moto tak?

kakak: alamak! lupa jugak la....

mak: ha tu la...tadi cakap pandai masak sardin....

adik: akak masak sardin sedap...kuah dia siap boleh hirup2 lagi.. (nada perli)

kakak: isyy kamu ni adik....

mak: sini sardin tu..biar mak masak balik...

kakak: akak betul2 lupa la mak nak letak cabai dengan aji na moto....

mak: tu la...rajin sangat ke dapur..ni la jadi nya...

adik: entah akak ni...

mak: ni dia sardin...baru la sedap...

kakak: aaa la...sedap dari tadi...hehehe....

adik: mak masak lagi sedap dari akak masak...

kakak: diam la kamu...

mak: dah dah...makan je....



moral: jangan over confident sangat la....merendah diri kan bagus...

Saturday, January 1, 2011

welcome 2011

ASSALAMUALAIKUM....
selamat tahun baru semua....seperti biasa, tiba je tahun baru, mesti dengar bunyi mercun, orang menjerit2...dan segala benda..penting sangat ke tahun baru sambut tahun baru?
mmm...kenapa bila tahun baru dalam bulan Islam tak ada pun orang nak sambut meriah2?
buat tak tahu ada la...
ada setengah tu langsung tak sedar tahun baru dalam bulan Islam wujud..ish3...ape nak jadi la ni...aku seperti biasa, sepanjang aku hidup kat dunia ni, x pernah pun sambut tahun baru...entah..aku pun tak tau kenapa.
so tahun baru ni umur aku secara tak langsung dah masuk 22 tahun...
selalunya bila tahun baru aku ada kat kampung....ni sekarang aku ada kat u...tak balik kampung sebab esok aku kena pergi lab...ada keje sikit...
kat kampung aku, bila tahun baru je, mesti ada orang kawin...sebab apa ramai orang suka pilih tarikh 1 january sebagai tarikh depa kawin?
sebab, senang nak ingat la...
petang tadi mak aku call..mak aku cakap esok ada kenduri kawin...kawin kawin kawin...huh..jeles aku...aku bila plak???

apa azam aku tahun ni?

1. aku nak siapkan FYP aku cepat...

2. aku nak tingkatkan lagi result exam aku..

3. aku nak cari keje selepas grad-kalau tak silap aku, aku grad bulan 10 ni..

4. nak ambik lesen P moto..asyik L je..

5. nak bagi cekap bawak kereta...sekarang tak brapa cekap sangat...

6. nak tambah berat badan...asyik tak naik2 je..makan banyak pun tetap tak naik..tension aku..
.
cukup la 6 ni je..takut tak tercapai pulak...
apa2 pun, SELAMAT TAHUN BARU SEMUA......:-)




Saturday, December 18, 2010

kenapa jadi macam ni?

ASSALAMUALAIKUM....
cuti sem kali ni sungguh membosankan...mengadap final yer projek yg kian berterabur...
banyak sungguh dugaan...aku tak tau la ape nak jadi...hope everything gonna be fine soon...
post kali ni aku nak berkongsi sikit pendapat tentang ayat2 yg biasa diguna pakai oleh remaja2 zaman sekarang...-aku kadang2 je...pas kna tegur ari tu langsung tak berani dah..
1. sepotong ayat yang biasa digunakan ialah- KOT, SIOT, SENGAL, BAJET, MENCAPAP, BALAK, dan lain2 lagi lah..kalau nak tulis semua banyak...
2. ayat sms atau ayat dalam facebook...je-jew, ke-kew, sihat-cihat, sory-sowy, rindu-windu, pe-pew, serius-seyes, dan banyak lagi la...
kenapa ye?
erm..mungkin ayat yg no 2 tu depa rasa cam cute kot...susah la nk bace..tulis cam biasa sebut dah la..kan senang..pendek pun pendek..contoh, 'ke'..tak payah nak buang masa tambah "w" jadi "kew"
tapi yang ini la pun yg jadi trend sekarang..peredaran masa la katakan..pape pon, aku x nak la komen banyak2 sangat..sensitive to certain individu..
fesyen zaman skg pun dah makin pelik aku tengok...
cuba tengok ni...












bab lady gaga ni memang banyak la pakaian pelik dia...malas la aku nk letak muka dia je...aku bukan suka pun minah ni...

so..kepada peminat2 yg ada minat kat artis2 yang mukanya ada kat atas ni, jangan cepat melenting ye...
blog ni cuma luahan semata2...

-sekian-