Wednesday, January 19, 2011

rindu atok...

tak tau nak buat entry pasal ape....so, aku nak cerita pasal kenangan arwah atok aku...ahmad bin hashim...

tok, ain rindu kat atok...ain nak sangat jumpa tok...ain ingat semua kenangan dengan tok...
tok orangnya tinggi...malah lebih tinggi dari abah...sebab tu ramai cucu2 tok semua tinggi2 belaka...ain, heron(adik aku), abang azron dan kak elly...kami je cucu2 tok yang tinggi2..yang lain sedang2 sebab ikut opah...opah rendah je..lebih rendah dari dada tok...
ain ingat lagi masa tok marah kat abah sebab abah buat hal...semua kejadian malam tu semua ain ingat...tok, ain ingat lagi semua lawak2 yang tok buat....ain rindu nak dengar lawak2 tok...
bila waktu petang, tok slalu keluar ke pekan...bila balik rumah, tok selalu beli mee bandung...
mee tu bukan opah yang makan, tapi ain yang makan...
tok selalu belanja kami makan...bab2 makan, tok tak pernah berkira...
ain ingat lagi, dulu, masa ain dapat tawaran masuk matrik, tok buat kenduri doa selamat...
tok selalu datang lawat ain kat matrik (kolej mara kuala nerang)...
banyak kali tok datang dengan abah, mak dan opah...ain ingat lagi masa ain mintak duit RM100 kat tok..."tok,,nak duit.." pas tu tok cakap.."nak duit nak buat apa?"...."nak bayar duit spec mata..mata ain dah rabun.."...."nak berapa?"...."nak seratus.."..."bayaknye...."...tok tak berkira pon...tok bagi jugak kat aku...
ain ingat lagi..tok selalu beli kaju kat najwa (adik aku), walau pun baju tu murah....
tok..ain ingat lagi..dulu, masa tok sakit mata..kena kayap kat mata...
mata tok merah sangat2..tok baring je kat depan tv...kesian kat tok..
pas tu, tok ada selaput lendir kat mata..
abah bawak tok buat operation kat taiping...
bila tok balik rumah, tok pakai spec mata hitam...
tok...masa ain masuk maatrix, tok jatuh sakit....
tok tiba2 je penat...tok masuk hospital...
bila tok dh sihat, doktor suruh balik rumah...
masa cuti, ain balik kg, sebab nak tengok tok...
ain pergi rumah tok, ain tengok tok terbaring je...sedih sangat2 bila tengok keadaan tok...tak tau kenapa masa tu ain langsung tak salam dengan tok...masa tu tok tak banyak bercakap pun...
rupa2nya, itu kali terakhir ain tengok tok...
masa ain kat matrik, mak call, lepas mgrib...mak cakap, "ain, kena banyak bersabar...tok dah tak ada lagi..."
masa tu tuhan saje yang tau...aku terus menangis...tok...jangan pergi...aku baca yasin sedekah kat tok..air mata aku dah banyak jatuh kat yasin tu...
abah tak bagi aku balik, sebab jauh...tapi aku nak balik jugak...ain nak jumpa tok..
aku terus jumpa warden asrama..tcer madiana..aku cakap aku nak balik malam ni jugak..
harris datang ambik aku...pukul 12 tengah malam baru dia tiba kat matrix...
sepanjang perjalanan tu aku menangis je...aku tak tau nak buat apa...
aku smpai kat kg pukul 4 pagi...
bila aku masuk rumah tok, aku nampak semua orang tengah nangis...aku nampak opah baring tepi jenzah tok...aku terus peluk opah..opah nangis lagi...mata opah dah bengkak...
aku ambik wuduk..aku baca yasin kat tok...aku tak dapat tahan air mata aku dari terus mengalir...akhirnya, opah terlelap di tepi arwah atok...aku pandang je muka atok...tok...
ain menyesal sangat sebab tak salam dengan tok ari tu....
esok pagi, ramai orang kg datang ziarah...aku pergi kat tepi tok..aku baca yasin...opah betul2 lemah...suami yang disayangi pergi buat selama.lamanya..
aku nampak adik2 arwah tok angkat jenazah tok untuk mandi...bila penghabisan, tok imam panggil semua ahli keluarga untuk jirusan terakhir...aku jirus tok mandi...aku jirus pelan2..sebab aku tak nak tok sakit...tok nampak macam tidur je...
aku tengok mereka kafankan tok...aku cium tok...muka tok sejuk dan wangi je...tok...
aku iringi tok ke tanah perkuburan...
tok..ain rindu kat tok...kesian kat tok, tak sempat nak buat haji dengan opah...opah buat haji sorang2...opah buat upah haji untuk tok...bila tok tak ada, opah asyik menangis je...
tok tak sempat nak lihat muka aina...cucu tok yang paling kecik..sebab masa tok meninggal, mak cik tengah mengandung...
dah lama ain tak pergi kubur tok..kali terkahir ain pergi dengan heron...ain ingat lagi, heron masa tu baca yasin laju sangat...sebab takut duduk lama2 kat kubur...
tok tak sempat nak tengok cucu tok kawin...
tok, abang azron dah kawin dah...dia kawin dengan kak isma, tahun lepas..ain tak ingat tarikhnya..
bulan 2 ni, kak no pulak nak kawin tok...
tok, moto tok yang dulu tu, heron pakai..dia bawak pergi poly dia...opah tak bagi jual, sebab opah cakap, tu kenangan tok...bila ain masuk rumah tok, ain mesti pandang gambar tok...ain rindu kat tok...ain dah banyak kali mimpi tok..tapi ain tak tau la mimpi tu betul atau mainan tidur...
apa2 pun, ain puas sebab ain dapat jugak tengok muka tok...
dah dekat 3 tahun tok pergi...
tapi ain tetap tak akan lupakan tok...
tok, ain dapat masuk usm...tok tak sempat nak tengok ain masuk u...ain sedih sangat2...sebab, kalau tok sempat tengok ain masuk u, mesti tok datang lawat ain kat sini kan...
tok..bulan 5 ni ain grad...tok tak sempat nak tengok ain dapat ijazah...
tok...ain rindu kat tok....

cucumu..AIN..

No comments: