ASSALAMUALAIKUM......
ini malam boleh la tulis kat blog...
sebab 1 test dah clear. next test 17 hb nanti...
petang tadi tidur sampai tak hingat dunia...
katil itu aku yang punya...hehe...
so, siapa yang anda cari kalau anda ada masalah?
1. diari - sesetengah orang suka mengadu masalah depa kat diari. habis segala cerita dari A-Z depa mengadu kat diari. diari ni nak kata bagus ke tak tu aku tak berani nak cakap la.. contoh kalau kita ada masalah dengan kawan kita. diari ni la tempat kita tulis apa yang kita tak puas hati dengan kawan kita. betul? dah macam mengumpat kat belakang la pulak... orang yang suka adu masalah kat diari ni, mereka ni tak suka share masalah depa dengan orang lain. biar depa dengan diari depa je yang tau. tapi, kalau msalah tu berat, boleh ke diari tu membantu untuk selesaikan masalah depa tu?? dulu masa aku sekolah menengah, aku slalu tulis segala masalah aku kat dalam diari. kalau tak silap aku aku ada 2 diari. aku ibarat diari tu hidup aku la. aku simpan diari tu kat tempat tersorok sikit. sebab aku tak nak adik2 aku jumpa. suka duka semua aku tulis kat dalam diari. tapi aku guna diari kejap je. sebab terkantoi dengan mak aku. mak aku jumpa diari aku, pas tu mak aku baca.. giler malu aku. nasib baik tak tulis benda bukan2. so sampai sekarang no diari2...
2. mak bapak - ada orang suka cerita masalah depa kat mak ayah. ni bagus juga. sebab mak ayah kita dah banyak pengalaman hidup. so, depa mesti bagi pendapat macam mana nak selesaikan masalah anak depa. betul?? tapi aku lain. aku suka cerita masalah aku kat mak aku je. mungkin sebab aku perempuan, so aku rasa lebih selesa bila share masalah aku dengan mak aku. tapi bukan semua masalah aku share dengan mak aku.
3. kawan2 - yang ni banyak orang cari. bila ada masalah je, depa mesti cerita kat kawan depa. bila dah cerita kat kawan, mereka rasa puas. tapi slalunya pendapat yang kawan kita bagi ni, kita kena fikir dulu. sebab kadang2 pendapat mereka ni tak boleh pakai sangat. tapi tak semua macam tu. ada jugak pendapat mereka ni kita boleh pakai. tapi, sebelum kita cerita masalah kita kat kawan kita, please make sure kawan kita tu tak mulut tempayan. hoho...kalau kawan kita tu mulut tempayan, habis 1 campus tau masalah kita. so bahaya. aku pun termasuk dalam ini kategori la.
4. BF - ni lebih kurang sama macam kawan la... ada jugak pendapat yang boleh pakai, ada jugak yang tak boleh pakai. kadang2 tu, depa ni suka menambahkan masalah kita. ye la, dah la kita tengah ada masalah, pas tu depa pulak bawak masalah lagi. spoil la. aku pun termasuk dalam ini kategori.
5. kaunselor - ha..ni bagus. depa ni boleh simpan rahsia kita. tapi aku tak pernah pun cite masalah aku kat kaunselor. pendapat depa ni boleh pakai la. sebab depa ni dah dapat tauliah untuk jadi kaunselor. pape pun, masa jumpa kaunselor, please be careful. why? sebab kadang2 depa ni gatai. ada jugak yang try nak ambik kesempatan kat kita. jahat betul.
:: so, pape pun, kalau ada masalah tu, jangan simpan sorang2. cari seseorang untuk luahkan masalah kita. kalau dah tak de sangat orang, tulis je kat diari. diari tak semestinya kena mahal2. kalau kita asyik pendam masalah kita, lama kita boleh jadi stress. pas tu depression. pas tu gila. pas tu masuk tanjung rambutan. siapa yang susah? mak ayah kita jugak.....
No comments:
Post a Comment